2010-03-30

Äntligen har solen hittat tillbaka till Danang, men det innebär att även värmen har gjort det! Idag ville Ngan bjude med oss till den största Pagodan? som finns här i Danang. Platsen som ligger lite upp i bergen är ganska ny, och håller fortfarande på att byggas. Till skillnad från centrum, där det alltid är musik och trafik, var det vid pagodan väldigt stilla och avslappnande, utan musik och trafik.

Pagodan syns från den strand där vi brukar bada och sola. Från platsen hade man utsikt över Danang och havet. Det fanns även många drakar, denna längs med trappan.

Jag tycker det är lika intressant varje gång jag ser en byggarbetare i detta land. Var är säkerheten och ergonomin? Snöret som syns på bild är enbart till för arbetaren att hålla sig i, ingen lina kopplad till den inte.

29 mars 2010

Igår hände det inte så mycket för oss. Vi började med att besöka skolan får att få svar på några frågon om vår uppstas och enkäter. På vägen dit möttes vi att en stor parad med poliser, soldater och kvinnor iklädda Ao Dai. Detta för att fira liberation day. Igår var det 35 år sedan som USA lämnade Danang under Vietnamkriget.

Angånde mina pengar som blev stulna på rummet så beslutade hotellets ägare att stå för halva summan som försvann. Väldigt snällt gjort, då jag inte räknade med att jag skulle få någon ersättning. I övrigt händer det inget med städerskorna eftersom ord står mot ord.

Ba Na Hills

Förmiddagen har idag spenderats på 1400 meters höjd på Ba Na Hills utanför DaNang. Dit tog vi oss med bil och sen upp för berget med linbana. Vädret var inte alls på vår sida. Uppe på berget var det väldigt dimmigt och det regnade hela tiden, så någon utsikt fick vi inte se. Det skulle också finnas mycket djur som apor, men de syntes inte till i det dåliga vädret. Väldigt kul att åka linbana iaf :)

Här lämnar vi "stationen" och är på väg uppåt.

Legend of Han River

Igår hade vi köpt biljetter till fyrverkeri tävlingen här i DaNang. Många fyrverkerier var det då Portugal, Japan och Vietnam möttes i första deltävlingen. Varje land fyrade av raketer under ca 20 minuter. Försökte fånga några raketer på bild, men det är väldigt svårt att få dem bra. Tävlingen är väldigt stor, så det var en och annan vietnames ute på gatorna igår. De fyrfiliga vägarna gick det knappt att ta sig fram på, då det var fullt med folk. Raketerna fyrades av längs Han River och vi hade sittplatser på andra sidan. Vi satt på läktare längst bort från avfyrnings platsen, men vi såg väldigt bra ändå. Idag regnar det, så vi följer dag två av tävlingen på tv. Låter som det är världens åskväder utanför hotellet, men det är bara fyrverkerierna. Hotellet ligger inte så långt från floden.

Bryt!

Dagen började bra. Uppe vid 4.30 för att träna till 7. Överdrivet hurtiga har vi varit idag. Därefter gick vi ner och satte oss på första våning för att plugga. Vid tio tiden blir vi sugna på kaffe! och bestämmer oss för att gå ut och köpa detta. När pengar ska hämtas från plånboken, som jag lämnat kvar på hotellrummet, fattas min 20.000 dong sedel. Automatiskt tittar jag på min bunt med dollar som jag har i samma plånbok. Där fattas närmare 50 dollar! Under två timmar har alltså hälften av mina pengar försvunnit spårlöst, och detta under tiden vårt rum har blivit städat. Var nära att få ett bryt då. Ägaren till hotellet verkar iaf ta det på allvar och ringde polisen, som kom för att "prata" lite med mig. Ganska uppenbart vilka det är som varit inne på vårt rum och snott mina pengar, men ord står mot ord. Vi får se vad som händer med detta i framtiden.

Något lite roligare som hänt idag är att vi har varit och hämtat ut våra Ao Dai (har äntligen lärt mig namnet). Passade bra, men tycker inte om de höga byxorna. Dock ska de väl vara så höga på grund av den höga slitsen som det är på klänningen. Nu ska vi snart ut och äta, och efter detta väntar utgång.

25 mars 2010

Dagen har varit allmänt grå och trist, och det har till och med regnat lite på morgonen idag. Blåser gör det också, så trots att det är mer än 20 grader ute fryser vi och går omkring i långa byxor och tröjor. En dag som denna passar det bra att titta på bilder på alla goa barnen som gick på sista skolan vi besökte igår.

Grodlår

Dagens test: Friterade grodlår! Faktiskt inte så dumt som man kan tro. Luktade som munkar, men smakade ingenting. Ett lår fick det bli för min del, jag vågade mig inte på ryggpartierna av grodan. Helt ok som sagt, men inget jag skulle beställa in igen.

24 mars 2010

Sådär, då har vi observerat och delat ut enkäter på 12 skolor. Vår datainsamling till vår C-uppsats är klar och nu är det dags att börja sammanställa. Det har varit väldigt roligt att få komma ut och observera skolorna, och alla vi mött har varit trevliga. Jag vet inte hur många koppar te och glas vatten jag har fått i mig under de dagar vi har observerat, men det hör väl till att man ska bjuda på något när man får besök. Vi har blivit fotograferade med rektorer och barn, så att de kan använda bilderna på sina hemsidor (ska försöka få tag i adresserna). På vår sista skola idag kände vi oss verkligen som kändisar. Barnen förföljde oss som svansar, och då var det inte fem eller tio barn utan hela skolan! Efter att vi var klara med sista skolan tog Van och Cam med oss ut på ett risfält, så att vi skulle få se ett på nära håll.

Man vet aldrig vad man kan möta i en toalett när man observerar.

Cam och Van på mopparna

Jag, Cam och Van. Cam har varit med oss på alla observationer. Van har varit med i går och idag, men ni känner kanske igen henne från tidigare kort då hon har tagit med oss ut på mat.

Posar snyggt vid risfältet (som knappt syns) med Cam

Hoi An

Gårdagen började med att jag och Emma gick upp tidigt för att ta bussen till Hoi An, 3 mil söder om Danang. Bussfärden var skumpig och tutan ville monteras bort efter ca 2 minuter på bussen. Dock fick vi stå ut i ca 45 minuter, vilket medförde att vi båda satt med fingrarna i öronen hela resan. Väl framme i Hoi An besökte vi flera skräddare och tittade på många fina tyger, klänningar och annat fint. Den delen av Hoi An där vi var bestod nästan enbart av affärer där man kunde sy upp kläder, skor och köpa slipsar. Väldigt mysig stad, och vi ska dit igen om två veckor och fira påsk. Jag sydde upp ett par sandaler i äkta läder, en klänning i 100% silke och en kavaj. Klänningen och skoran blev jag väldigt nöjd med, men kavajen sitter inte riktgit som jag vill än, så ska ta med den tillbaka nästa gång för lite ändringar.

Nu på morgonen har vi hunnit besöka två skolor, och i eftermiddag ska vi besöka två till. Nu är det förorten vi observerar i, dvs de fattigare delarna, och mopedturerna tar betydligt längre tid, men det är kul att få se mer av hela staden.

Sandalerna jag fick uppsydda. Klänningen får ni se senare. Kände inte för att ta på den efter en timmas mopedfärd nu på morgonen, då man känner sig väldigt klibbig och skitig.

Hué

Fredag eftermiddag till lördag eftermiddag spenderade vi i Hué, ca 10 mil från Danang. Bilresan dit och hem var en nära dödenupplevelse vid flera tillfällen. Vid ett tillfälle lyfte vi från våra säten, i korsningar och kurvor stod bilden nästan på två hjul, ja chaffisen körde som en galning. Dock körde han inte värre än någon annan på vägarna, vilket är lite skrämmande. Landskapet på vägen till Hue är väldigt vackert. Vi såg många risfält, berg, bananträd och andra fruktträd, bufflar samt hur människor lever ute på landsbyggden.

Det är väldigt stor skillnad mellan Hué och Danang. Framför allt är det betydligt fler västerlänningar, och mer som en turiststad. Man kunde också se stora skillnader på alla husen och alla hotell som fanns. På fredagkvällen åkte vi till en vattenpark utanför Hué. Vattenparken låg mitt ute i ingenstans. Myggen gillade mig där och har nu ca 20 stora kliande myggbett på benen. Kvällen avslutades på en restaurang med diverse små maträtter.

Lördagen spenderade vi på en drakbåt på parfymfloden som rinner genom Hué. Båten tog oss till två tempel, och hela resan tog ca 4 timmar. Längs floden och på floden fanns det mycket att se på. Man kunde komma nära alla fiskebåtar och se hur arbetet går till på nära håll. Resan tog slut alldeles för fort, och jag vill tillbaka till Hué igen!

Drakbåtarna stod uppradade längs floden och väntade på oss turister. Vi åkte med svenska och vietnamesiska lärare och hade en hel båt för oss själva.

Landskapet är väldigt vackert. Det är synd att man inte kunde stanna och ta bättre kort. Istället fick det bli kort genom den skitiga rutan i den hoppande bilen.

Det fanns många av dessa båtar på floden. Jag gillar styrnignen (ståendes på styrspaken), samt att hela båten bara befinner sig centimetrar från vattenytan.

19 mars 2010

Idag kunde vi få prova på aerobic för första gången här nere. Det var helt klart väldigt annorlunda jämfört med friskis! kläderna de hade kändes väldigt mycket 80-tal. Stringbaddräkt över leggings, eller korta shorts med bikiniöverdel. Ja, vi kände oss väldigt påklädda i våra träningsbyxor och linnen. Träningen var helt ok, även fast det inte var riktigt som vi tänkt oss...

Jag och Emma har hunnit med att besöka en skola på morgonen också. Denna gången blev det långbesök, då rektorn ville fotografera oss med några av skolbarnen. Vi fick också vara med och leka några lekar. Som vanligt förstod vi ingenting, men vi kunde vara med lite iaf :). Nu ska vi snart gå och lämna våra tyger till skräddaren och därefter blir det en resa till Hué.

Jag, Emma, rektorn i rosa och de som kör oss till skolorna (försöker mig inte på att stava till deras namn)

Barnen vi fick leka med hade gympalektion

18 mars 2010

Middag på fin restaurang behöver inte alltid vara så bra som man tror. Magen har varit lite konstig hos oss alla hela natten och dagen, men jag har fortfarande klarat mig från ett "magras". Får hoppas att det blir bättre imorgon. På morgonen idag skulle vi upp tidigt och gå på aerobic. Vi gick upp, gick dit, köpte träningskort, men tränade inte. Vi tror att vi inte kunde vara med pga att vi blev lite sena näör vi skulle köpa kortet. Istället blev det en morgon promenad vid floden. Imorgon ska vi ge det ett nytt försök, och hoppas på att vi kan få vara med.

Idag har vi även varit och valt ut tyg till våra klänningar. Vår beslutsångest medförde att vi drog ut på tiden, så vi ska träffa skräddare imorgon istället eftersom vi inte hann det idag. Det fanns så många fina tyger, och självklart fastnade jag för den dyraste. Dock fick det bli en billigare variant :).

Detta är "övertyget" till klänningen. Under detta kommer jag ha ljuslila pyjamasbyxor. Vad tycker ni om tyget?

Imorgon kommer vi åka till Hué, ca 10 mil från DaNang och stanna där tills på lördag. Men innan det ska vi också hinna med att besöka en skola. Efter imorgon har vi avklarat 6 av 12 skolor, där alla funnits i centrala DaNang. Nu väntar 6 skolor i förorterna!

Middag med rektorn

Dagen som började utan planer slutade med att vi blev inbjudna till middag med högsta rektorn på skolan. Det har även kommit många lärare från skolan idag (Hälso i Jönköping), så det var nog det som skulle firas. Vi hamnade iaf på ett riktigt fint ställe vid stranden där de serverade seafood. Det som serverades idag var musslor, snäckor, bläckfiskar, pommes, fisksoppa och frukt. Fisksoppan var riktigt god, även fast allt fanns kvar på fisken(inga rensade fiskar här inte!) ;). Vi har lyckats få tag på biljetter till fyrverkeri VM den 27:e idag också. Vi lyckades få tag på de sista biljetterna som fanns kvar :).

Alla svenska studenter, och några av lärarna som kom hit idag.

Utsikten

Kvällen avslutades med en fruktdrink på vart favoritställe.

Imorgon är et mycket som händer. Tidig uppstigning för att prova på aerobic som börjar vid 6. Därefter ska vi besöka en skola för observation. Vid 11 ska vi åka och beställa vår vietnamesiska dräkt (välja färger och ta mått, någon som har förslag på vad jag ska ha för färg?) Vid två ska vi troligen följa med lärarna upp i bergen. Puh, det är mycket som händer.

Bloggtorka

Dagarna här i Vietnam börjar bli till en vardag, så det finns inte så mycket nytt att komma med. Igår började vi dagen med ett besök på en skola i centrum, inte långt från hotellet. Barnen är så söta när de sitter i bänkarna i sina skoldräkter. De vill också gärna komma fram och prata. Många är väldigt bra på engelska, redan då de är ca 9 år. Stor skillnad jämfört med de som är i min ålder som knappt kan ett ord. Om några år kommer de flesta här prata väldigt bra engelska tror jag. Efter besöket på skolan gick vi upp och solade på hotelltaket. Svetten lackade i den ca 50 gradiga värmen. Väl nere igen såg det ut som man precis hade klivit ut ur duschen, svettigt svettigt.

Idag har jag lyckats komma igång igen med min träning inför Göteborgsvarvet. Tidig uppstigning för att hinna springa lite innan det blev allt för varmt. Det var redan varmt trots att kl bara var 6. Nästa gång får det bli ännu tidigare. Hur som helst så känns det att man inte har tränat på 3 veckor. Nu ska vi snart iväg och besöka skola nummer tre för observation.

Friterade ägg?

(min lilla kamera ville inte fokusera hur jag än försökte, men så här såg det iaf ut idag).

En maträtt som jag provat idag var (troligen) friterade ägg, i två av de runda grejerna vi fick fanns det också två räkor i. Här skalar man inte räkor innan man äter dom. Huvud, skal och ben, allt ska ner. hittills har jag skalat alla räkor jag fått in, men dessa var för svåra för att skala så jag struntade i att äta dom. Äggen var iaf ganska goda när man doppat dem i "chilisås".

15 mars 2010

Nu idag har vi äntligen fått börja med våra observationer på skolorna. Imorgon är det dags för den andra och på onsdag den tredje. 12 skolor ska vi observera och dela ut enkäter till minst 30 lärare. Ska bli spännande att få reda på slutresultatet. Vi fick idag reda på att skolan tycker vårt projekt verkar väldigt intressant, och vill väldigt gärna fortsätta att observera fler skolor mm, efter vi åkt hem. Kul att arbetet kan göra nytta och att de själva tycker det är intressant att få reda på här i DaNang.

Vi åkte vespa till skolan. Vi har också införskaffat oss var sin hjälm.

Jag och Emma råkade skrämma en personal som jobbar här på hotellet förut idag. När kommunikationen inte fungerar som den ska, så tar man till rörelser och pekar mm. Vi skulle idag fråga om kylskåpet fortfarande fungerade efter att man dragit ur "nyckelströmbrytaren". Han försökte förklara att den fungerade genom att öppna kylskåpet och peka. Första öppningen gick bra. Vid andra öppningen fick han syn på en plastorm som vi fått tidigar, och som vi placerat på kylskåpet. Han hoppade högt, långt och blev riktigt rädd, men vad vi skrattade sen. Nu när vi möts i receptionen bryter vi alla tre ihop av skratt.

13 mars 2010 - 14 mars 2010

Helgen har spenderats på en strand i utkanten av DaNang. De Vietnamesiska studenterna från tandhygensitprogrammet hade sin årliga camping, och ville att vi svenska studenter skulle följa med. Lördagen började med tidig uppstigning, för att hinna till skolan 6.15, då bussen skulle gå. Väl framme på stranden lektes det lekar. Vi svenska studenter var med på dragkamp, och några var med på fotboll. Övriga lekar hoppade vi över eftersom vi inte förstod de vietnamesiska förklaringarna. Tiden spenderades då med att bygga på brännan, samt titta på hur lokala fiskare går tillväga då de ska dra upp fisknäten.

fiskare

Fångsen bestod av småfisk och två stora maneter.

På kvällen och eftermiddagen var det modevisningar, musik tävlingar, karaoke och andra uppvisningar, samt ringlekar runt en brasa. Vi svenska studenter sjöng och dansade till smågrodorna och andra roliga låtar. Vi vet inte vad de tyckte om våra framträdanden, men kul hade vi. Som vanligt var maten ett problem. Den lilla köttbit jag fick till lunch hade hud med hårstrån kvar på sig, så jag var inte så sugen på att äta efter det (riset och grönsakerna gick dock ner). Kvällsmiddagen bestod i princip av samma sak som lunchen. Ris, något kött (troligtvis kyckling) och grönsaker. Köttet åt jag inte, eftersom det såg aningen mystiskt ut. Grönsakerna luktade kloak och smakade ännu värre. Grönsakerna låg på riset, som hade tagit smak av grönsakerna. Som ni kanske förstår blev det inte så mycket mat för någon av oss. Hungriga fick vi gå och lägga oss.

Kan man inte äta maten får man fylla magen med öl eller pepsi.

Idag skulle vi gå upp tidigt för att titta på soluppgången, men det var för disigt för att se något, så vi gick tillbaka till våra sängar och sov några timmar till. Hungriga vaknade vi några timmar senare. Vad skulle vi äta till frukost? Bra fråga. Nudelsoppa är inte det man är sugen på när man precis vaknat. Vi lyckades beställa in 10 räkor, annanas och pepsi till frukost som en testrunda för att se hur maten såg ut. Jag och Emma beställde in fler räkor och de andra svenskarna provade på andra rätter. Vissa godare än andra. Därefter åkte vi med buss tillbaka till skolan och hotellet. Helgen var trots allt ganska rolig så här i efterhand, men inget jag skulle vilja vara med på de kommande helgerna ;).

Annas frukost var något slemmig. Provsmakades inte.

12 mars 2010

Under dagen har vi försökt hitta till en ny strand. Upptäcktsfärden slutade inte som vi hoppats. Vi hamnade på en byggarbetsplats, men det blev några bilder på vägen. I 2,5 timmar var vi ute och virrade innan vi hittade hem till vårt hotell, hungriga som få.

Nu är det party på g på vår balkong. Vi får se hur länge vi håller på. Imorgon ska vi vara på skolan vid kvart över 6. Det är camping som väntar lördag till söndag med de vietnamesiska tandhygenisterna. Hoppas ni alla får en bra helg så hörs vi igen på söndag!

11 mars 2010

Vädret är fortfarande dåligt här i Vietnam, men idag har vi iaf vågat oss ut ur hotellrummet :). Vi har till och med varit riktigt kulturella idag. Dagen började med en tripp till Cham museumet som finns här i DaNang. Där tittade vi på massa skulpturer och annat historiskt. Här kan ni läsa mer om ni är intresserade och vill se bilder.

Därefter blev vi väldigt intresserade av att titta på tavlor. Jag hittade många fina målningar som jag funderar på att köpa, både små och stora. Frågan är bara vart man ska ha dom om man köper några och vilken storlek man ska ha :). Sen har vi även varit ute och ätit centrala Vietnams nationalrätt, uttal fö. Enligt mig inget märkvärdigt. Nudlar i buljong, lite seg kyckling och mycket koriander för ca 25 kr (kan hellre köpa ett paket nudlar för 2kr som smakar minst lika gott).

Jag har inga bilder att bjuda på idag, Kameran har fått stanna hemma på hotellrummet. I morgon ska  det bli bättre väder. Kanske kommer det bilder då :)

10 mars 2010

Det är fortfarande sämre väder här i DaNang så vi håller oss mest inne på dagarna. Det blåser mycket ute och är ungefär bara 20 grader ute, kallt! Dock måste vi ju ut och äta. Kameran fäljde med och på hemvägen åkte den fram. Som jag skrivit tidigare är det jättesvårt att få bra bilder utan stativ!

9 mars 2010

Idag har vi bara pluggat och strögat omkring på stan. Bjuder på några bilder från dagen:

Skaldjursmiddag

Khanh bjöd alltså med oss ut på en skaldjursmiddag nu på eftermiddagen. På restaurangen fick man först bestämma vad man ville äta och hur mycket man ville ha av varje. Vår middag började med små bläckfiskar. De smakade inte så mycket, men det tog emot lite att äta när huvud och ben var kvar.

Kvinnan håller här på att väga upp krabbor. I bunkarna kunde man hitta allt möjligt från havet.

Färska små bläckfiskar. Vissa svartare än andra.

Efter bläckfiskarna hade Khanh beställt in räkor i chilisås. Dessa var riktigt goda. Därefter serverades det färska krabbor. Även dessa i någon stark sås. Middagen avslutades med musselsoppa. Ingen hit direkt. Fegade ur och vågade inte smaka på en mussla. Åt bara riset i soppan ;).

Phuc (till höger, uttalas fo) är väldigt bra på engelska, och är den som hjälp oss översätta vår enkät. I bakgrunden kan ni se bergen.

Khanh och två kvinnor till. Återigen de små barn stolarna och borden

8 mars 2010

Idag har det varit en väldigt händelserik dag. Dagen började med att vi gick till skolan och mötte upp vår handledare för att titta på vår översatta enkät. Därefter delade vi ut den till 5 lärare på skolan för att se om de förstod alla frågor mm. så att allt är perfekt när vi lämnar ut dom på riktigt :)

Idag är, som många kanske vet, internationella kvinnodagen. Denna dag firas väldigt mycket i Vietnam, med att man uppvaktar alla kvinnor. Detta har även jag och emma märkt av. Första blommorna fick vi i lördags i skolan. Idag fick vi fler blommor från två lärare, och var sin ros från en student. Vi blev också inbjudna av vår handledare Khanh till festligheter i skolans aula.

De är inte varje dag man får så här mycket blommor. Därför var de tvugna att dokumenteras :)

I aulan hölls det massa tal, som vi inte förstod ett ord av. De andra svenskarna var också inbjudna till aulan, och väl där ville de att vi skulle sjunga en svensk sång inför alla. Till en början funderade vi på att sjunga en studentsång, men slutade med att vi framförde nationalsången. På scenen fick vi också ta emot skolans märke från högsta rektorn, och han ville ge oss tjejer en vietnamesisk dräkt som minne (kommer inte ihåg vad den heter just nu). Dräkten kommer sys upp innom en snar framtid. Vad vi förstod så var det bland annat ett läkemedelsföretag där och föreläste lite kort. Efter föreläsningen delades det ut tre naturläkemedel. Texten på förpackningarna är enbart på vietnamesiska! Vi får se om vi vågar prova något. Tydligen ska det vara några vitaminer eller liknande.

Vår handledare Khanh

Efter dessa festligheter ville Khanh bjuda med mig och Emma, samt andra lärare och studenter på skaldjursmiddag nära stranden. Där fick vi prova på en hel del nytt, vilket jag kommer visa i nästa inlägg.

Starka snäckor

Van och Ngan ville bjuda oss på starka snäckor och någon annan stark mat. Detta är deras "McDonalds", dvs det är väldigt populärt bland unga, och kan beställas hem. Snäckorna var kryddade med mycket chili, ingefära och vitlök. Tårarna sprutade nästan. Vi fick iaf i oss dem efter många klunkar vatten och mycket sugande för att få ut dem.

Den andra rätten var inte lika stark som snäckorna, men var ändå tillräckligt stark. Denna rätt skulle ätas på ett risbröd, som var väldigt gott. Denna rätt kan jag helt klart tänka mig att äta igen.

7 mars 2010

Dagen började med en ordetlig sovmorgon. Detta behövdes efter att vi gått upp tidigt och lagt oss sent hela veckan. Därefter gick vi ner till stranden för att bygga på vår bränna. Denna gången blev vi inte röda, men heller inte så mycket brunare.

Väl hemma igen på hotellet tog vi oss en snabb dusch innan vi skulle möta Van och Ngan för en kväll ute. För första gången här i Vietnam har jag nu åkt med på en moped/vespa. Kändes lite läskigt att istället för att titta på trafikkaoset befinna sig mitt i det, men det gick bra. De tog med oss till en restaurang för att visa oss vad de äter för mat. Därefter till ett annat ställe där de serverades fruktdrink. Efter att vi fått mat i magen ville de visa oss runt i DaNang på sina mopeder.

Van mötte oss på hotellet och hade med två 500 VND sedlar som hon ville ge mig och Emma som en present. Hon signerade dom och skrev en liten hälsning.

Restaurangen. Van, Ngan och Emma. Spana in de små stolarna och de små borden.

De tog med oss till den stora bron i DaNang. Hit brukar de tydligen åka med kompisar och pojkvänner/flickvänner.

Utsikt över staden. Svårt att få skarpa kort utan stativ.

Fiskebåtar. De som bor och äger dessa båtar är tydligen väldigt fattiga.

6 mars 2010

Idag har vi fått gå upp tidigt för att vara med på skolans blomsterarrangemangs tävling. Alla var väldigt duktiga och gjorde fina arrangemang. Vi träffade två tjejer som förklarade vad de olika arrangemangen stod för. Många av bidragen hade inspiration från internationella kvinnodagen som är på måndag.

Varje bidrag skulle presenteras för lärarna, och bedömas.

Många var väldigt duktiga

Många hade även arrangerat blommorna lite annorlunda. Dessa tävlande gjorde sitt arrangemang i en gitarr.

De två lärarna som visade oss runt.

Nu har vi varit hemma ett tag och ätit lite nudlar och svalkat av oss lite. Snart ska vi gå tillbaka till skolan för mer aktiviteter.

20100305

Dagen började med ett besök till skolan. Där fick vi träffa rektorn över hela skolan och prata med honom under en kort stund. Vi blev även inbjudna till en blomsterarrangemangs tävling imorgon bitti på skolan, och på eftermiddagen liveband mm.

Resten av dagen har vi varit nere på stranden och försökt bli lite bruna. Resultatet blev mer rött än brunt. Nu ska vi snart ut och äta. De andra svenskarna har hittat ett pizzaställe där de serverar goda pizzor. Restaurangen ägs tydligen av amerikaner, och anställer personer som är döva.

Emma solar för fullt

Kväll i DaNang

Sådär då var vi hemma efter vår första kväll ute i DaNang. Kvällen började med att vi besökte en "restaurang" för att äta mat. Denna gången serverades grillat kött, ris och stekt ägg. Denna mat var väldigt god och för första gången gick jag ifrån ett ställe proppmätt. Dessutom var priset väldigt bra, ca 20kr och då är en öl! inräknad.

Efter detta rullade vi nästan där ifrån till en bar, Bamboo bar, för lite drinkar mm. Hamnade där bredvid en Kanadensare, som visade sig ha privatlektioner i engelska för vietnameser. Hoppas på att han förstod vad jag sa! Därefter åkte vi vidare till ytterligare en bar, seventen saloon, där det bjöds på livemusik. Klockan är nu 00.30 här i Vietnam och "festandet" är över för kvällen. Tydligen är man inte ute längre än så i detta land.

Nu ska det skypas lite innan sängen väntar...

Drakfrukt

Nu när jag är här nere i Vietnam så finns det mycket nytt som jag inte provat förut. Därför tänkte jag införa en ny kategori där jag testar nya saker.

Idag har jag provar drakfrukt. Fin färg hade den, men så mycket smakade den inte. Smaken påminner lite om kiwi, och var god det lilla man kände. Kommer köpas igen!

4 mars 2010

I går var vi först en kort sväng i skolan och diskuterade vår enkät vi ska ha till C-uppsatsen med vår handledare. Han hade lite frågor och fler förslag på vad vi kunde ändra. Efter skolan gick vi till supermarket Big C och handlade muggar, skålar, bestick, ätpinnar, vattenkokare, nudlar och lite annat smått och gott. Vi börjar med andra ord hemmastadda nu.

Igår provade vi även på sushi med de andra svenskarna. Första gången för mig så jag fegade lite med att ta fritterade räkor i mina rullar. Hittills var det det godaste jag ätit här nere. Dock var det ganska dyrt, 80.000 VND med vatten. Hur många svenska kronor detta är kan ni gissa själva :).

Idag har vi tagit det ganska lungt. Varit en snabb sväng på stan bara, där Emma handlade sandaler. Vi köpte öven på oss en skärbräda och kniv idag så vi kan skära lite frukter och annat gott. Jag har även hunnit prata med pappa. Stackarn som fick gå upp vid 5 bara för att få prata med mig. Fast det klart vad gör han inte för sin favoritdotter ;). Eftermiddagen är fortfarande oplanerad. Ikväll är det utgång på g.

3 mars 2010 - Bilder

Bjuder på tre snabba bilder innan vi ska ut och äta lite kvällsmat. Bilderna är tagna i farten på väg till stranden så kvaliteten är inte den bästa.

Här håller de på att bygga nya hotell. Tyckte det såg lite fräckt ut när de hissade upp skottkärran fylld med cement.

Cementen blandades i kanten på vägen.

En bild på trafiken. Dock ingen bra bild som visar kaoset! Men visar lite hur många det är.

2 mars 2010

Dagen började med ett besök till universitetet, där vi träffade vår handledare som vi haft kontakt med i Sverige. Han var trevlig och väldigt bra på engelska, för att vara vietnames. De har tydligen kontaktat 12 skolor åt oss som vi ska besöka och undersöka till vår C-uppsats. Riktigt bra för våran del, så vi tror detta kommer gå vägen. Imorgon ska vi träffa fler lärare från skolan, och senare i veckan träffa vår andra handledare som ska följa med oss ut till skolorna (på mopeder!). Skolorna ligger både i centrum och i förorterna så vi kommer få en bred bild, vilket vi tycker är super.

Universitetet ligger 10 min från hotellet.

Efter besöket på skolan tog vi oss ner till stranden för att bada. Vi var nästan ensamma på stranden. Vi fick senare reda på att vietnameser inte badar i havet nu eftersom de är rädda att få lunginflamation när det är så kallt i vattnet. Vattnet är ca 26 grader!

På kvällen har vi nu varit ute och ätit med de andra 4 svenskarna som är här. Eefter maten hade vi bestämt träff med en av studenterna från skolan, för att gå till en kaffebar. Det hela slutade med att vi var 6 svenskar och ca 10 vietnameser. Det var riktigt trevligt och alla är väldigt vänliga, men inte så jättebra på engelska. Man får gissa lite, men ibland kan man inte ens göra det och då är det svårt att prata. Vissa pratar väldigt bra och är lättare att prata med. Ska försöka fixa några bilder från detta :)

Jag har inte varit ute och fotat så mycket än, men här kommer två bilder som är tagna från vår balkong. Ska försöka filma trafiken, är nog svårt att visa på kort vilket kaos det är.

Hoppas ni har det bra hemma i Sverige!

1 mars 2010

Det gick snabbare än väntat att fixa internet på rummet. Flygresan ner har alltså gått bra, dock va den väldigt lång. Vi åkte i lördags kväll och landade i Hanoi ca 18 timmar senare. I Hanoi skulle vi köpa biljett till flyget mot Danang. Detta var inte det lättaste då det inte verkar finnas något kösystem, utan det var den som var längst fram, och den som hördes mest som fick hjälp. Försiktiga som vi är så tog det ett tag för oss att få biljetterna. Flygget gick inte förrän idag på morgonen, så vi spenderade natten på flygplatsen. Efter mycket stirrande i taket, lite fotografering och vila på bänkar så åkte vi äntligen vidare till Danang.

Nu är vi alltså i Danang och har checkat in på vårt hotellrum. Standarden är ok, men mer än så är det inte. Vi tänkte bo här de tre veckorna vi har bokat och sen får vi se om vi stannar kvar eller byter. Det märks att Danang inte hunnit bli en så stor turist stad än. Det är många som stirrar och en del vill komma fram och hälsa. Vi har tom. blivit fotograferade. Resten av dagen ska vi ta det lungt och åka ner till havet och bada. Imorgon blir det besök på universitetet.

Vietnam

Antligen har vi kommit fram till Danang i Vietnam. Efter en och en halv dags resa ar vi ganska trotta, och varmen gor det inte battre:) Dagen har hittills angnats at att virra runt pa stan, och nu ska vi forsoka hitta ner till stranden. Jag ska ocksa forsoka fa igang internet pa rummet, hur nu det ska ga...